Kun ministeri valehtelee pakkopalautuksista ja poliisi tarjoaa rahaa

poliisi_pieniSuomella ei ole turvapaikanhakijoiden palautussopimusta Irakin kanssa. Siitä huolimatta…..

Poliisi tarjoaa rahaa turvapaikanhakijalle ”vapaaehtoisesta pakkopalautuksesta” ja ilmoittaa, että käytetään tarvittavia voimakeinoja

22.2.2017 Helsingin Sanomat uutisoi otsikolla ”Poliisi tarjosi Irakiin pakolla palautettavalle ”400-500” euroa vastineeksi hyvästä käytöksestä lentomatkalla” (HS1). Uutinen liittyi nuoren turvapaikanhakijan pakkopalautukseen Irakiin, johon hän ei halua suostua. Turvapaikanhakija ei ottanut rahaa vastaan vaan totesi, että hän ei tarvitse eikä halua rahaa.

Poliisi: Sinne lähtee nyt neljä poliisimiestä viemään häntä Irakiin.
Turvapaikanhakija: Minä en ole lähdössä. —
Poliisi: Jaa, no nyt se käytännössä on tilanne, että lähdettävä vaan on. Poliisinkin on seurattava näitä, tehtävä laillisten päätösten mukaan.  Siinä on poliisilla on mahdollisuus antaa hänelle semmosta kotimatkarahaa neljä-viissataa euroa mikäli hän käyttäytyy hyvin ja tekee yhteistyötä poliisin kanssa matkalla.
Turvapaikanhakija: Minä en halua rahaa enkä tarvitse rahaa, mutta minä en ole lähdössä.
Poliisi: Jaa jos yhteistyötä ei tehdä, niin silloin poliisin, tää on ihan vaan poliisilta tämmönen vapaaehtoinen tää raha elikkä silloin poliisin ei sitä myöskään tarvitse antaa. (SP)

Turvapaikanhakija toteaa myös, että hän ei tullut Suomeen rahan vuoksi vaan koska hän on uhattu Irakissa ja hänet tapetaan.

Turvapaikanhakija: En tullut Suomeen ottamaan rahaa ja mennä takaisin omaan maahan vaan minä tuli Suomeen koska minä olen uhattu ja minua tapetaan. (SP)

Poliisi ilmoitti tähän hänelle, että jos turvapaikkaa ei ole Suomesta myönnetty, niin hän ei voi jäädä mihinkään maahan oli se Suomi tai mikä tahansa muu maa. Poliisi ilmoitti myös, että käytetään tarvittavia voimakeinoja matkan toteuttamiseen.

Poliisi: Et siinä vaiheessahan se se toteutetaan sitä asiakkaan tahdosta riippumatta tämä palautus ja käytetään tarvittavia voimakeinoja sitten sitten sen käytännön matkan toteuttamiseen.
Turvapaikanhakija: Taas vaikka sidotte minua niinkuin olette aiemmin tehneet.
Poliisi: Niinkuin kuin sanoin tarvittavia voimakeinoja käytetään ja tuota. (SP)

Tästä keskustelusta on todisteena äänitallenne (SP). Tallenne on myös kirjoitettu kokonaisuudessaan auki tämän jutun lopussa.

Pakkopalautuksia ei tehdä, kertoo Paula Risikko turvapaikanhakijoille

Yllä oleva tapaus osoittaa aukottomasti, että Suomi palauttaa turvapaikanhakijoita Irakiin vastoin näiden tahtoa. 15.2.2017 sisäministeri Paula Risikko antoi kuitenkin täysin päinvastaista tietoa pakkopalautuksiin liittyen turvapaikanhakijoille vieraillessaan mielenosoituksessa Helsingin Kiasman edessä:

”Irakistahan on sanottu, että ei pakkopalautuksia vaan ainoastaan vapaaehtoisia paluita ja meillä on jonkin verran onnistunut nämä vapaaehtoiset palautukset ja se on hyväksi, mutta ei kaikki… kun tulee se lainvoimainen päätös se kielteinen päätös sen jälkeen pohditaan että miten se vapaaehtoinen paluu onnistuisi. Meillä on järjestö ja meillä poliisi hoitaa sitä. Ja ei meillä, meillä lähtökohtaisesti mietitään, mikä on ihmiselle parasta. Ja me toimimme täysin Suomen lainsäädännön mukaan.” (FR, HS2)

Pakkopalautuksia tehdään, kertoo Paula Risikko Suomi Ensin -mielenosoittajille

15.2.2017 turvapaikanhakijoiden tapaamisen jälkeen Paula Risikko siirtyi kadun toiselle puolelle tapaamaan Suomi Ensin -vastamielenosoittajia, joille hän kertoi:

”…ohjataan vapaaehtoiseen paluuseen… jos ei halua lähteä, siitä huolimatta, on erilaisia vaihtoehtoja. Meillä on myös käytössä pakkopalautuksia, meillä on poliisin järjestämiä palautuksia, sitten on myös poliisin hoitamia pakkopalautuksia”. (SE, ST)

risikko_720
Paula Risikko näyttää peukkua Suomi Ensin -mielenosoituksessa (SE).

Paula Risikko oli myös huolissaan Suomi Ensin -mielenosoittajien vilustumisesta, kertoi ymmärtävänsä heitä ja peukutti lähtiessään. Myös koiran pysyminen lämpimänä huolestutti.

 

Samaan aikaan turvapaikanhakijat seisoivat vakaana kadun toisella puolella pakkasessa vaatimassa oikeudenmukaista ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa turvapaikkamenettelyä sekä vastustamassa pakkopalautuksia ja siihen liittyvää liioiteltua voimakeinojen käyttöä
– nyt jo kaksi viikkoa päivämäärällä 23.2.2017.

Lähteet:
(FR) Finland and refugees 15.2.2017. Interior minister Paula Risikko visits the demonstration of the Iraqi asylum seekers. https://www.facebook.com/1575633929129069/videos/1753661674659626/
(HS1) Helsingin Sanomat 22.2.2017. Poliisi tarjosi Irakiin pakolla palautettavalle ”400-500” euroa vastineeksi hyvästä käytöksestä lentomatkalla. http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005098981.html
(HS2) Helsingin Sanomat 17.2.2017. “Pyrin lisäämään ymmärrystä” – Sisäministeri Risikko kertoo, miksi vieraili turvapaikanhakijoiden ja vastustajien mielenilmauksissa.  http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005093089.html
(SE) Suomi Ensin 15.2.2017. Ministeri Paula Risikko. https://youtu.be/INfOC9v_mts
(SP) Suomi Poliisi missä ihmisoikeudet #irakilaispakolaisten. https://youtu.be/E7ud8AbBerM
(ST) Saku Timonen 17.2.2017. Profiloitumista. http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/02/17/profiloitumista/?_ga=1.23328890.1715975100.1454835308

Muuta asiaan liittyvää:
Helsingin Sanomat 22.12.2016. Suomi on aloittanut pakkopalautukset Irakiin –yksittäisiä palautuksia tehdään viikoittain. http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005018286.html
Jussi Korhonen 17.2.2017. Suomi Ensin -häirikköjä putkaan – Huhtasaari kiitteli vielä eilen illalla. Seura. https://seura.fi/isanpikajuna/2017/02/17/suomi-ensin-laura-huhtasaari/?shared=7509-cee5b9fb-1
Maahanmuuttovirasto 22.2.2017. Turvapaikan hakeminen. http://www.migri.fi/turvapaikka_suomesta/turvapaikan_hakeminen

Poliisin ja turvapaikanhakijan välinen keskustelu kokonaisuudessaan
Tämä on sanasta sanaan äänitallenteen sisältö. Poliisin osuus on merkitty P-kirjaimella, turvapaikanhakijan T-kirjaimella. Tulkki tulkkaa turvapaikanhakijan ja poliisin välisen keskustelun, mistä johtuen poliisi viittaa turvapaikanhakijaan sanalla “hän”.

P: Sinne lähtee nyt neljä poliisimiestä viemään häntä Irakiin.
T: Minä en ole lähdössä.
P: No siinä ei tässä vaiheessa sillä tota hänen omalla halullaan ole. Siinä on laillinen päätös taustalla niin poliisi voi laittaa sen täytäntöön. Viimeksi hän oli heittääntynyt hankalaksi siellä Oulun päässä, aikooko hän toistaa tämän täällä Helsingissä?
T: Tulen tekemään pahempaa, tulen rikkomaan lentokoneen. Minua ei käännytetä, että minä olen hakenut uudestaan turvapaikkaa, että tämä ei nytten ole oikein.
P: Tuota onko hänellä minkä verran matkatavaroita?
T: Minä sanoin, että minä en lähde matkoille.
P: No kysyn silti tarviiko hän matkalaukkuja tai muita matkaa varten, omille tavaroille?
T: Kyllä minulla on tavaroita, mutta miksi sinä edes kysyt minulta tämän kysymyksen? Minä en ole lähdössä.
P: Jaa, no nyt se käytännössä on tilanne, että lähdettävä vaan on. Poliisinkin on seurattava näitä, tehtävä laillisten päätösten mukaan.  Siinä on poliisilla on mahdollisuus antaa hänelle semmosta kotimatkarahaa neljä-viissataa euroa mikäli hän käyttäytyy hyvin ja tekee yhteistyötä poliisin kanssa matkalla.
T: Minä en halua rahaa enkä tarvitse rahaa, mutta minä en ole lähdössä.
P: Jaa jos yhteistyötä ei tehdä, niin silloin poliisin, tää on ihan vaan poliisilta tämmönen vapaaehtoinen tää raha elikkä silloin poliisin ei sitä myöskään tarvitse antaa.
T: En tullut Suomeen ottamaan rahaa ja mennä takaisin omaan maahan vaan minä tuli Suomeen koska minä olen uhattu ja minua tapetaan.
P: Ymmärtääkö hän sen, että jos sitä tuota turvapaikkaa ei ole täältä myönnetty niin silloin ei voi jäädä mihinkään maahan, oli se Suomi tai mikä tahansa maa. Näin se menee joka paikassa.
T: Okei jos Suomi ei myönnä minulle turvapaikkaa niin päästäkää minut täältä niin tiedän itse minne mennä. Siis minä pyydä  sitä että niin kuin Suomi otti aikoinaan vastaa että jos eivät turvapaikkaa halua minulle antaa niin ainakin päästäkää minut niin että samalla tavalla kuin tulin tänne niin voin lähteä täältä.  Ensinnäkin minun perhe ei ole Irakissa minulla ei ole ketään siellä, toiseksi että minut tapetaan heti Irakissa jos menen sinne.
P: Joo no näihin en ota kantaa näihin tuota hänen hänen sinällään hakemukseen hakemukseen, mutta niin kuin sanottu  niin poliisin on myös velvollisuus tehdä ja seurata näitä laillisia päätöksiä mitkä täällä tehdään  liittyen näihin turvapaikkahakemuksiin. Tänne ei ei ketään niinkun näiden laillisten päätösten jälkeen, ja sit kun on päätös siitä että henkilö palautetaan,  ei tänne Suomeen ole yhtään henkilöä jäänyt sen jälkeen. Et siinä vaiheessahan se se toteutetaan sitä asiakkaan tahdosta riippumatta tämä palautus ja käytetään tarvittavia voimakeinoja sitten sitten sen käytännön matkan toteuttamiseen.
T: Taas vaikka sidotte minua niinkuin olette aiemmin tehneet.
P: Niinkuin kuin sanoin tarvittavia voimakeinoja käytetään ja tuota. Me ei sitä haluta enkä usko, että hän sitä itsekään haluaa. Mutta jos on tarpeen niin näin tehdään. No tää on tullut hänen mielipide selväksi tähän asiaan. Onko hänellä jotain, mitä hän haluaa kysyä?
T: Tämä kirje mikä minulla on haluan ottaa siitä kuvia ja lähettää asianajajalle.
P: Hän voi tehdä näin. Tää paperi, mikä mulla on tää on pelkästään tää on S-ilmoitus elikkä tästä vaan näkyy  tämä kaikki mitä hänen tähän koko juttuunsa on, tää ei tää ei oo mikään päätös. Tämä on mulla mukana, tämä on tästä katoin nopeasti että minkälaisia  millaisia juttuja hänelle täällä on tämän hakuprosessin aikana on tapahtunut. Samoin tästä löytyy hänen henkilötiedot kun tultiin tänne. Mää en ole tavannut häntä henkilökohtaisesti aikaisemmin. Elikkä mä lähden itse ja kolme muuta poliisia lähtee lähtee, kaikkiaan neljä poliisia lähtee saattamaan häntä sinne Irakiin. Mutta jos hänellä ei ole nyt mitään kysyttävää niin me voidaan lopetella tähän.
T: Eikö tämä ole se kirje jossa lukee, että minua ei pitäisi käännyttää.
P: Siis puhuuko hän tästä paperista, joka minulla on tässä mukana?
T: Kyllä.
P: Ei tää on niin kutsuttu sekalaisilmoitus elikkä tähän on vaan kirjattu niinku jokaisesta hakijasta niin kirjataan tähän tulee henkilötiedot ja  eri päivämääriä ja aikoja mitä hänen hakuprosessissaan tapahtuu, tää on vaan tämmönen.
T: Minä haluan, että minun käännytyspäätöksestä niinkun itselleni kopion.
P: No hän on kyllä saanut sen, hän on saanut sen tiedoksi.
T: Siis minulla on kielteinen päätös, jonka sain maahanmuutovirastosta, mutta en ole saanut sieltä hallinto-oikeudesta sitä päätöstä.
P: Hallinto-oikeushan on itse vetänyt sieltä valituslupaoikeus on vedetty pois sieltä korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Onko vielä jotain muuta asiaan liittyen hänellä?
T: Ei ole, mutta selitä hänelle tulkki, että tätä henkilöä ei pysty käännyttämään, hän ei ole lähdössä.
P: Joo tuota, oikei, minä pidän puhelimen päällä, mutta lopetetaan hänen kanssaan, tähän tulee toinen asiakas hetken päästä. Kiitoksia tässä vaiheessa, mutta pidetään tämä auki.

5 thoughts on “Kun ministeri valehtelee pakkopalautuksista ja poliisi tarjoaa rahaa

  1. Haluan ’tykkään’ symbolilla näyttää että minusta on ihailtavaa että on olemassa ihmisiä Suomessa jotka välittävät muista ihmisistä ja myös välittävät oikeudesta ja näyttävät missä ministerimme arvot oikeesti ovat. Eli Paula Risikko on nyt selvästi näyttänyt Janus-kasvonsa. Onneksi on olemassa MigriLeaks ym jotka nostavat näitä asioita esiin asiallisesti ja aivan niin kuin he ovat.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s